Valmentajille/Vanhemmille

Viimeksi päivitetty 17.6.2014 10:48

Yleinen käsitys on, että urheilijoiden tulisi hakea urheilulukioon tai urheilupainotteiseen oppilaitokseen päästääkseen osallistumaan lisäharjoitteluun akatemiavalmennuksessa. Lähes kaikissa urheilulukioissa on omat salibandyn valmennusryhmät ja niiden alaisuudessa toimivat akatemioiden valmennusryhmät. Näihin valmennusryhmiin pääsevät kaikki ne urheilijat, jotka opiskelevat akatemian alla olevissa oppilaitoksissa ja ovat hakeneet akatemian jäsenyyden.

Pelaajapolkutoiminta ja akatemiavalmennus

Pelaajapolkutoiminnan tavoitteena on motivoida pelaajia harjoittelemaan entistä tavoitteellisemmin ja monipuolisemmin, kannustaa heitä suunnittelemaan henkilökohtaista opiskelu- ja pelaajauraa sekä lisäksi kartoittaa parhaat yksilöt huippusalibandyn pariin. Akatemiavalmennuksen kautta urheilijat saavat lisäharjoittelua opiskelun ohessa. Harjoittelu on osa opintosuunnitelmaa ja siten helposti yhdistettävissä opintoihin. Suurin osa oppilaitoksista hyväksyy akatemiavalmennuksen osaksi opintoja ja siitä saa kurssi- ja opintosuorituksia.

Akatemiavalmennus ja urheilijaksi kasvaminen

Pelaajapolkutoimintaan valitaan mukaan pelaajia, jotka haluavat elää terveellisesti urheilijan lailla. Pelaajilla tulee olla halua kehittyä ja hänen pitkän tähtäimen tavoitteenaan tulisi olla huippusalibandyn pelaaminen aikuisiällä salibandyliigassa ja/tai eri maajoukkueissa. Kasvaminen kohti aikuisiän urheilijan elämää on alkanut monipuolisella harjoittelulla ja terveiden elämäntapojen noudattamisella. Akatemiavalmennus on hyvä tapa saada lisäharjoittelua ja siten kehittää itseään urheilijana.
15- 16-vuotiaan nuoren tulisi harrastaa aktiivista liikuntaa vähintään 18 tuntia viikossa. Päivää kohden tämä tekee 2,5 tuntia.

Määrä ei tarkoita vain salibandyn lajiharjoituksia, vaan se sisältää kaiken liikunnallisen aktiivisuuden vuorokauden aikana:
• joukkueen harjoitukset
• alku- ja loppuverryttelyt (tee huolellisesti jokaista treeniä ennen ja jälkeen)
• omatoiminen harjoittelu ja kikkailut
• koulun liikuntatunnit ja akatemiavalmennus
• muu pelailu kavereiden kanssa ja muut liikuntaharrastukset
• kävellen/pyöräillen/hiihtäen/jne. kuljetut koulu- ja treenimatkat

Pelkkä harjoittelu ja liikunnallinen aktiivisuus ei kuitenkaan vielä tee urheilijaa, vaan urheilijan elämä vaatii myös terveellisiä elämäntapoja. Tämä tarkoittaa jokapäiväisessä elämässä:
• nuku riittävästi (vähintään 8 tuntia yössä)
• syö terveellisesti, monipuolisesti ja säännöllisesti (äidin kotiruoka on parasta)
• sano EI päihteille (Salibandy on parasta huumetta! )

Urheilija panostaa myös opiskeluun. Koulutuksen hankkiminen on tärkeintä ja oikein suunniteltuna koulu ja salibandy tukevat hyvin toisiaan. Ensin läksyt, sitten vasta pelit!