Usein kysytyt siirtokysymykset

Viimeksi päivitetty 28.6.2017 13:29

Kauden 2017-2018 versio

Hakemuksen tekemiseen ja toimittamiseen liittyviä kysymyksiä

K: Mistä saan pelaajasiirtohakemuksen kaavakkeen?
V: Ns. "blankkoja" lomakkeita ei ole. Kaikki siirrot kirjataan, hyväksytään ja maksetaan Palvelusivustolla. Siirrot hoidetaan seurojen kesken. Seurat kirjautuvat sisään seuratunnuksellaan (toimitettu seuroille). Palvelusivuston käytöstä on julkaistu erilliset ohjeet.

K: Olen merkinnyt pelaajan siirtyväksi Palvelusivustolla. Mitä seuraavaksi?
V: Siirto etenee vanhan seuran hyväksyntään. Voitte myös itse olla vanhaan seuraan yhteydessä ja pyytää kiirehtimään hyväksynnän kanssa. Vapaalla siirtoajalla vanhan seuran hyväksyntää ei tarvita, vaan tämä kohta ohittuu. Kun hyväksyntä on tehty (tai kohta ohitettu vapaalla siirtoajalla) on siirtolomake valmis printattavaksi ja siihen otetaan pelaajan allekirjoitus. Lomake arkistoidaan uuden seuran toimesta kahden kauden ajan. Lopuksi maksetaan kirjaamismaksu. Tästä lisää alempana.

K: Mihin ja miten hakemus ja sen liite/liitteet toimitetaan?
V: Palvelusivuston kautta tehdyssä sähköisessä pelaajasiirrossa papereita ei enää toimiteta mihinkään. Uusi seura arkistoi allekirjoitetun siirtolomakkeen kahden kauden ajan. Liittoon se toimitetaan vain jos sitä erikseen pyydetään.

K: Mitkä ovat siirtojen takarajat?
V: Kotimaan siirroissa noudatetaan seuraavia takarajoja:

  • 30.6.2017 -> vapaan siirtoajan viimeinen päivä
  • 31.8.2017 -> ns. edullisempi siirtoaika päättyy (eli tämä on viimeinen päivä suorittaa pelaajasiirtoprosessi loppuun edullisemmalla kirjaamismaksulla)
  • 15.1.2018 -> siirtoaika päättyy kokonaan*

* takarajaan poikkeuksena F-juniori-ikäiset joiden siirroissa ei ole lainkaan kausikohtaista takarajaa ja D-E ikäiset juniorit, mikäli siirto on jouduttu tekemään paikkakunnalta toiselle muuttamisen vuoksi. Tällöinkin siirto voidaan tehdä ainoastaan kyseisiin sarjoihin/ikäluokkiin. Lopullisen päätöksen poikkeustapauksissa tekee aina Salibandyliitto.

Kansainväliset siirrot alkavat 1.5. ja niiden takaraja on 31.12.2017. Käänny kansainvälisissä siirtoasioissa aina ensin IFF:n (Kansainvälinen Salibandyliitto) puoleen. Puhelin: 09-4542 1425 (myös suomeksi). Lisätietoa kansainvälisistä siirroista saat IFF:n sivuilta.

K: Kenestä pelaajasiirto ylipäätään pitää tehdä?
V: Kaikista pelaajista joilla on ollut Salibandyliiton pelaajalisenssi kaudella 2016-17 ja jotka pelaavat Salibandyliiton sarjoissa kaudella 2016-17 ERI seurassa (=liiton jäsenseurassa) kuin kaudella 2017-18. Harrastelisenssi-pelaajista ei tarvitse tehdä siirtoa eikä myöskään täysin uusista pelaajista. Katso alta myös muut erityistapaukset joista siirtoa ei tarvitse tehdä.

Monissa tapauksissa junioripelaajista ei tarvitse, tai ei kannata, tehdä siirtoa. Tutustu huolellisesti Kilpailusääntöjen pykälään 48 (A-C junioripelaajan edustusoikeus), Peli, Kisa ja KerhoMaailmojen edustusoikeus-sääntöihin sekä junioripelaajien ikäluokkkiin ja edustusoikeustaulukkoon. Huomioi A-C junioreissa myös rinnakkaisedustuksen mahdollisuus, junioreiden yli-ikäisilmoitus, poikkeuslupa ja aiemmin mainitut D-G junioreiden omat edustusoikeussäännöt.

K: Tarvitseeko harraste/-erityisryhmien pelaajista (esim. SPT tai seniorit) tehdä siirtoa?
V: Katso yllä oleva vastaus. Esim. seniorisarjoissa voi pelata muutkin joukkueet kuin liiton jäsenseurojen joukkueet ja näin ollen siirtoa ei tarvita. Jos harrastesarjan pelaajalla on muu kuin harrastelisenssi ja hän siirtyy toiseen liiton jäsenseuraan -> kts. alla oleva kysymys. Huom: SPT-sarjoissa on poikkeussääntöjä siirtojen suhteen. Ota yhteys sarjavastaavaan: Eeva Welling / Salibandyliitto.

K: Minulla oli kilpalisenssi viime kaudella, mutta en pelannut yhdessäkään Salibandyliiton kilpasarjan ottelussa kyseisen seuran riveissä. Pitääkö minun tehdä pelaajasiirto?
V: Liiton valituslautakunta on tulkinnut sääntöä siten, että siirtoa EI tarvitse tehdä. Huom! Tämä edellyttää sitä, että nimesi ei ole ollut edes ottelupöytäkirjassa. Liitto tarkistaa tapaukset tarvittaessa yksityiskohtaisesti.

K: Pelasin viime kaudella X määrän liiton sarjaotteluita, mutta lisenssiä en muistanut hankkia. Kukaan ei asiaa huomannut koko viime kauden aikana. Pitääkö minun nyt tehdä pelaajasiirto vai olenko ns. uusi pelaaja?
V: Nykyisiä kilpailusääntöjä tulkiten tapaus rinnastetaan uuteen pelaajaan. Siirtoa ei siis tarvitse tehdä.

K: Olen kuullut, että F-juniorista ei tarvitsisi siirtoa tehdä. Pitääkö paikkansa?
V: F-juniori-ikäisestä siirto tehdään vasta jos hän lisenssin lunastamisen jälkeen vaihtaa seuraa. F-junioreiden siirroissa ei ole milloinkaan kirjaamismaksua.

K: Minulla ei ole vielä tiedossa uutta seuraa. Voinko silti tehdä siirron "vapaille markkinoille"?
V: Et voi. Uusi seura pitää aina olla tiedossa. Salibandyssa ei ole käytössä "vapaiden pelaajien pankkia" tms. Siirtoa ei myöskään voida tehdä Palvelusivustolla mikäli yksi tai molemmat osapuolina olevat seurat puuttuvat, syystä tai toisesta, järjestelmästä.

K: Edelliseen liittyen: Uusi seurani selvisi vasta syyskuussa, kirjaamismaksujen jo noustua. Koska minulla ei ollut mahdollisuutta aiemmin siirtyä "vapaille markkinoille" niin tokihan saan tehdä siirron vielä sillä alemmalla kirjaamismaksulla?
V: Valitettavasti et. Kilpailusäännöt eivät tunne tätäkään variaatiota. Palvelusivusto noudattaa maksuhetkellä voimassa olevia taksoja.

K: Seuramme lopetti kokonaan, ja ero Salibandyliitosta on myös vahvistettu. Pitääkö pelaajasiirto tehdä heistä jotka haluavat siirtyä uuteen seuraan?
V: Kyllä pitää tehdä, jokaisesta pelaajasta erikseen. Suosittelemme, että nämä siirrot tehdään aina vapaalla siirtoajalla, jolloin ei muutoinkaan tarvita vanhan seuran hyväksyntää. Vapaan siirtoajan jälkeen, mikäli vanhalle seuralle on ero liitosta myönnetty, siirtohakemukseen ei edelleenkään tarvita vanhan seuran edustajan hyväksyntää: Ilmoita tällöin asiasta liittoon kirjallisesti (pelaajasiirrot@floorball.fi) ja pyydä liittoa ohittamaan hyväksyntävaihe. Kaikki muut siirtosäännöt ovat voimassa.

K: En onnistu tavoittamaan vanhan/uuden seuran "nimenkirjoittajaa" ja siirtojen takaraja lähestyy. Voin kai edetä hakemuksen kanssa tältä osin puutteellisena, sillä yritin kaikin mahdollisin tavoin häntä tavoittaa?
V: Valitettavasti siirto ei etene Palvelusivustolla mikäli esim. vanhan seuran (sähköistä) hyväksyntää ei saada.

K: Mikä on 7:n vuorokauden karenssi ja miten se lasketaan?
V: Kaikissa kotimaan siirroissa on 7:n vuorokauden karenssi joka lasketaan siitä kun siirtoon on saatu vanhan seuran hyväksyntä ja uusi seura käy viimeistelemässä siirron maksamalla kirjaamismaksun. Esim. jos siirron kirjaamismaksu on maksettu 1.8. -> edustusoikeus alkaa 8.8.

K: Saako pelaaja pelata karenssin aikana siinä seurassa josta hän siirtyy pois?
V: Sen jälkeen kun hakemus on jätetty, pelaaja EI saa edustaa vanhaa seuraa / joukkuetta. Pelaajaa ei myöskään ole karenssin aikana mahdollista lisätä esim. tulospalvelussa minkään joukkueen kokoonpanoon.

K: Viimeistelin siirron / maksoin Palvelusivustolla kirjaamismaksun keskiviikkona 5.7. klo 23:50. Lähteekö karenssi siis rullaamaan keskiviikkona vai torstaina?
V: Mikäli kellonaika pitää paikkansa myös maksujärjestelmän mukaan, karenssi lasketaan keskiviikosta lukien.

K: Hyväksyttyjen siirtojen listalla edustusoikeuden alkamiseksi on merkitty 30.6. mutta eikö siinä ole virhe, koska sääntöjen mukaan mikään siirto ei astu voimaan ennen 10.7. ?
V: Tietoteknisistä syistä joissakin siirroissa saattaa näkyä vielä järjestelmän tekemä "automaattinen päiväys". Kilpailusäännöt ohittavat tämän, eli todellakin mikään siirto ei astu voimaan ennen 10.7.

K: Kuka siirtoja käsittelee / keneen ottaa yhteys hätätapauksissa?
V: Siirtoja käsittelee Sisä-Suomen aluetoimiston työntekijät (pl. aluevastaava). Yhteydenotot numeroon 0400-529017 (arkisin klo 9.30-16) tai pelaajasiirrot@floorball.fi Mikäli asialla ei ole kiire, toivomme, että otat yhteyttä sähköpostilla. Yhteyttä voi ottaa myös liiton Facebookissa yksityisviestein. Tältä sivulta löydät lisäksi vastauksia yleisimpiin ongelmatilanteisiin.

K: Kuka siirroista vastaa liiton toimesta?
V: Järjestelmävastaava Lasse Lepola vastaa pelaajasiirtoihin liittyvistä päätöksistä. Myös kilpailupäällikön, Ari Vehniäisen, päätöksiä tarvitaan toisinaan. Salibandyliiton eri valiokunnat joutuvat myös käsittelemään siirtoasioita, mutta erittäin harvoin. Tällöin kyseessä ovat yleensä ns. riitatapaukset.

K: Mitä tapahtuu jos Palvelusivustolla tekemäni siirtohakemus ei ole kelvollinen?
V: Täydennystä vaativat siirtohakemukset palautetaan alkupisteeseen tai poistetaan. Liitto pyrkii palauttamaan hakemukset ensi tilassa, mutta aina se ei ole erinäisistä syistä mahdollista.

K: Saanko kuittauksen hyväksytystä siirrosta?
V: Kaudesta 2007-08 lähtien erillisiä kuittauksia ei ole lähetetty. Sen sijaan seurat näkevät Palvelusivustolla itse kaikkien siirtojen (lähtevät & tulevat) tilanteet. Pelaajasiirtojen listaus myös päivittyy automaattisesti useamman kerran vuorokaudessa floorball.fi sivustolla. Hylätyistä tai puutteellisista siirtohakemuksista lähetämme edelleen paluupostia!

K: Miksi ette enää lähetä paperista kuittausta hyväksytystä siirrosta?
V: Keskitymme sähköiseen siirtokäsittelyyn. Haluamme myös vähentää kierrossa olevan paperin määrää.

K: Voinko saada kuittauksen, jotta tiedän onko hakemus saapunut liittoon?
V: Kts. vastaukset edellä. Nyt siirtojen tilaa voivat seurat itse tarkkailla Palvelusivustolla.

K: Uudessa järjestelmässä siirto pitää arkistoida uuden seuran toimesta kahden pelikauden ajan. Mitä tämä tarkoittaa?
V: Uusi seura on velvollinen siirron viimeistelyvaiheessa tulostamaan siirtolomakkeen, ottamaan siihen pelaajan nimikirjoituksen (mustekynällä) ja säilyttämään paperin kahden kauden ajan valitsemallaan tavalla. Ainut kriteeri on, että mikäli liitto pyytää paperia nähtäväksi, niin se voidaan liittoon toimittaa viipymättä. Täten myös sähköinen arkistointi on mahdollista mikäli seura niin haluaa (pelaajan allekirjoitus tulee olla näkyvillä, oli tapa mikä hyvänsä).

K: Onko nippusiirto mahdollinen?
V: Tämä ei ole vielä uudessa järjestelmässä mahdollista. Jokainen siirto pitää tehdä erikseen. Isommat siirtoerät kannattaakin tehdä toukokuun aikana sarjapaikansiirtoina.

K: Mistä näkisi juniorisarjojen ikärajat ?
V: Ikärajat on kerrottu mm. Kilpailusäännöissä (§20).

Paluu sivun alkuun.

Kirjaamismaksuun liittyviä kysymyksiä

K: Miten ja minne kirjaamismaksu maksetaan?
V: Kun siirtoprosessi on edennyt kirjaamismaksun vaiheeseen, järjestelmä avaa ns. Paytrail-maksuikkunan. Kirjaamismaksu suoritetaan täällä reaaliaikaisena verkkomaksuna (kaikki yleisimmät pankit tuettu). Huom: Maksu pitää tehdä heti poistumatta järjestelmästä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että maksun hoitaa seura tai tunnusta käyttävä seuran toimihenkilö omalla verkkopankkitunnuksellaan. On täysin seuran ja pelaajan välinen asia, miten raha mahdollisesti palautuu seuralle (se voidaan seuralta laskuttaa, lisätä pelaajan kausimaksuun tai pelaaja voi siirtää saman summan takaisin seuran / yhteyshenkilön tilille). Mikäli maksu kuitenkin halutaan jättää pelaajalle, niin tätä varten Palvelusivustolla on olemassa lisäominaisuus, jossa pelaaja kirjautuu samaiselle Palvelusivustolle omalla tunnuksellaan ja siirtyy maksamaan kirjaamismaksun, mikäli se on avoimessa tilassa. Pelaajan tunnuksia voi tiedustella liiton puhelinpalvelusta.

K: Mikä on kirjaamismaksu ja miten se määräytyy?
V: Jokaisesta pelaajasiirrosta suoritetaan liitolle kirjaamismaksu, poislukien aivan pienimpien junioreiden siirtohakemukset (F-juniorit). Siirtojärjestelmä antaa automaattisesti oikean suuruisen kirjaamismaksun kulloinkin voimassa olevien kirjaamismaksusääntöjen mukaan! Viimeistään 31.8.2017 mennessä liittoon toimitetuista hakemuksista suoritetaan kirjaamismaksua 30e/aikuispelaaja tai 15e/junioripelaaja. Elokuun jälkeen kirjaamismaksut nousevat seuraavan taulukon mukaisesti:

Siirrot seurojen välillä 1.9.2017 alkaen (per siirtyvä pelaaja): 

  • Pääsarjoihin 130 euroa
  • Muihin aikuisten sarjoihin 75 euroa
  • Nuorten SM-sarjaan tai A-C -junioreihin 50 euroa
  • D-E -junioreihin 20 euroa
  • F ja G -junioreihin 0 euroa

Siirtojärjestelmä antaa automaattisesti oikean suuruisen kirjaamismaksun kulloinkin voimassa olevien kirjaamismaksusääntöjen mukaan!

K: Juniori-ikäinen pelaaja siirtyy aikuisten joukkueeseen. Mikä on oikea kirjaamismaksu?
V: Hänestä maksetaan 31.8. asti juniori-ikäisen pelaajan kirjaamismaksu 15 euroa. 1.9. lähtien kirjaamismaksu määräytyy sarjatason mukaan, jolle pelaaja siirtyy.

K: Olen kuullut, että jos juniori-ikäinen pelaaja muuttaa toiselle paikkakunnalle ja joutuu tämän vuoksi vaihtamaan seuraa, hänestä ei tarvitse maksaa kirjaamismaksua. Pitääkö paikkansa?
V: Kyllä, mutta vapautusta pitää anoa kirjallisesti ja ennen siirron tekemistä. Vapaamuotoinen hakemus toimitetaan osoitteeseen pelaajasiirrot@floorball.fi Päätöksen kirjaamismaksun vapautuksesta saa normaalin käsittelyajan puitteissa.

K: Maksoin vahingossa liian paljon kirjaamismaksua!
V: Tämän ei uudessa järjestelmässä pitäisi olla mahdollista, mutta kaikissa maksuepäselvyyksissä yhteys liiton palvelunumeroon 0400-529017 (ma-pe klo 9.30-16) tai sähköpostilla pelaajasiirrot@floorball.fi ja kerro kenen siirrosta on kyse. Tarvitsemme myös tilinumerosi, joten katso se valmiiksi ennen yhteydenottoa. Erotus palautetaan tarkistuksen jälkeen. Kirjanpidon ruuhkista riippuen palautusprosessi kestää n. 3 viikkoa.

K: Maksoin vahingossa liian vähän kirjaamismaksua!
V: Kts. edellinen kysymys, eli ota mahdollisissa ongelmatapauksissa meihin yhteyttä.

K: Kirjaamismaksu on hoidettu Palvelusivuston kautta. Täytyykö minun vielä erikseen lähettää kuitti maksusta teille liittoon?
V: Ei tarvitse. Meille ei enää tarvitse toimittaa mitään, ellemme erikseen pyydä. Kannattaa kuitenkin säilyttää kuitti itsellä.

K: Hakemus on laitettu vireille ja vanha seura on sen myös hyväksynyt. Kirjaamismaksua ei kuitenkaan ole vielä tehty. Millä päivämäärällä hakemus käsitellään?
V: Vasta kun kirjaamismaksu on suoritettu, ja siitä +7vrk. Katso esimerkit aiemmin.

K: Miksi kirjaamismaksut ovat niin suuret 31.8. jälkeen? Mitä maksuilla tehdään?
V: 31.8. jälkeen otetaan käyttöön "normaalit" kirjaamismaksut. Tätä aiempaa siirron tekemistä tarjotaan siis edullisemmin. Salibandyliitto pyrkii kirjaamismaksuilla mm. ajoittamaan siirtoja tiettyyn periodiin, sillä siirtoja tulee kausittain useita tuhansia. Jos kirjaamismaksua ei olisi lainkaan tai se olisi hyvin pieni, kauden aikana tehtäisiin paljon turhiakin siirtoja. Maksuilla katetaan myös Salibandyliiton sarjatoimintaa, järjestelmien kehittämistä ja ohjelmisto/rekisterimaksuja.

K: Jos laitan pelaajasiirron alulle ennen kuin kirjaamismaksut nousevat, niin saanko järjestelmästä alemman kirjaamismaksun, jolloin saan mahdollisuuden viimeistellä siirtohakemuksen vaikkapa joulukuussa ilman että joudun maksamaan lisää kirjaamismaksua. Eikö tämä ole melkoinen porsaanreikä?
V: Ei ole, sillä uudessa järjestelmässä kirjaamismaksu pitää suorittaa kulloinkin voimassa olevalla hinnalla riipumatta siitä milloin siirto on laitettu vireille. Liitolla on oikeus poistaa keskeneräiset siirrot kirjaamismaksujen korotuksen jälkeen. Kirjaamismaksu pitää myös maksaa tietyssä ajassa, muutoin prosessi purkaantuu / katsotaan purkaantuneeksi... ja siirto poistetaan. Tämä perustuu Pelaajasiirtomääräyksiin.

K: Emme ehtineet maksamaan kirjaamismaksua ja nyt siirtoprosessi pitäisi aloittaa alusta. Mitä ihmettä tämä on?
V: Kts. myös edellinen vastaus. Pelaajasiirtomääräysten mukaan kirjaamismaksu tulee suorittaa seitsemän vuorokauden sisällä siitä kun vanhan seuran suostumus on saatu (tai vapaalla siirtoajalla hakemus laitettu vireille). Järjestelmästä siis poistetaan turhia siirtoja, joita ei viimeistellä. Kirjaamismaksujen korotuksen yhteydessä keskeneräiset siirrot voidaan myös poistaa. Toisin sanoen: Tehkää siirto vasta kun olette täysin valmiit ottamaan sen vastaan.

K: Miksi liitto nosti kirjaamismaksuja kaudelle 2015-16?
V: Kaudelle 15-16 tarkistus oli tehtävä mm. nousseiden kulujen vuoksi (uusi pelaajasiirtojärjestelmä).

K: Seuramme maksoi pelaajan kirjaamismaksun. Rahastonhoitajamme haluaisi tästä erillisen kuitin kirjanpitoa varten. Miten pitäisi toimia?
V: Palvelusivustolla on mahdollista tulostaa kirjanpitoon kelpaava maksukuitti. Tämä tapahtuu seuraan tulevien pelaajien listauksessa (painike kuittiin).

Paluu sivun alkuun.

Kasvattajarahaan liittyviä kysymyksiä

K: Milloin maksetaan kasvattajarahaa?
V: Asiaan lyhyesti vastaaminen on mahdotonta. Kasvattajarahasta on hyvät ohjeet suoraan kilpailusäännöissä, pykälä 54. Tiivistettynä kasvattajaraha pitää maksaa kun juniori-ikäinen, A-C junioriotteluja pelannut pelaaja siirtyy pääsarjoihin, yksittäisinä otteluina pelattaviin sarjoihin tai M3, N2 tai nuorten SM-sarjaan (pojat+tytöt) tai nuorten 1-divisioonaan.

K: Miten paljon kasvattajarahaa maksetaan?
V: Alla olevan taulukon mukaan, riippuen siitä mihin sarjatasolle pelaaja siirtyy ja montako kautta pelaaja on pelannut A-C juniorisarjoissa:

Kasvattajakorvausluokka 1

Miesten Salibandyliigaan
1) 2 kautta 500 euroa
2) 3 kautta tai enemmän 750 euroa

Kasvattajakorvausluokka 2

Naisten salibandyliigaan, miesten I divisioonaan ja A-poikien SM-sarjaan
1) 2 kautta 380 euroa
2) 3 kautta tai enemmän 500 euroa

Kasvattajakorvausluokka 3

Miesten II ja III divisioonaan, naisten I divisioonaan ja II divisioonaan, A-poikien I divisioonaan ja A-tyttöjen SM-sarjaan
1) 2 kautta 130 euroa
2) 3 kautta tai enemmän 250 euroa

K: Onko kasvattajarahan korvausluokissa jokin virhe? Minne on hävinnyt 1:n kauden mukainen kasvattajaraha?
V: Sääntö muuttui jo kaudelle 2014-15. Yhden (1) kauden mukainen korvaus poistui kokonaan. Tällä pyritään selkiyttämään sääntöä ja poistamaan yhden kauden korvauksista aiheutuneita kiistatilanteita (esim. kun junioripelaajaa liikuteltiin useamman kerran saman kauden aikana seurasta toiseen ja jokaisella kerralla perittiin kasvattajarahaa uudelta seuralta).

K: Kenelle ja miten kasvattajaraha maksetaan?
V: Vanhalle seuralle, eli sille seuralle, josta pelaaja siirtyy. Ota yhteyttä kyseiseen seuraan ja tiedustele pelaajan pelaamia junioriotteluita (montako kautta). Huomaa, että nykyään ei korvata enää yhden kauden kasvattajarahaa. Kasvattajarahaan oikeuttavia kausia pitää olla siis alla vähintään kaksi. Maksu suoritetaan aina suoraan ko. seuran pankkitilille ja siitä otetaan liitolle kuittikopio, joka liitetään pelaajasiirtohakemukseen (arkistointi uuden seuran toimesta).

K: Miten asia hoidetaan uudessa sähköisessä järjestelmässä?
V: Järjestelmä tunnistaa junioripelaajan iän perusteella ja tällöin tiedustellaan vakuutusta sille, että kasvattajarahan sääntö on ymmärretty ja pelaajasta joko maksetaan kasvattajakorvaus tai ei makseta. Itse maksuprosessi on siis seurojen välinen asia. Eli tiivistettynä: Palvelusivustolla asia merkitään tiedoksi, ja raha maksetaan seurojen kesken sotkematta tähän liittoa. Kasvattajarahan kuitti säilytetään yhdessä siirtopaperin kanssa kaksi kautta. Kts säilyttämiseen liittyviä vastauksia ylempänä.

K: Voiko vanha ja uusi seura neuvotella jonkin muun kasvattajarahakorvauksen kuin mitä kilpailusäännöt määräävät?
V: Kyllä voivat. Vanha seura voi esim. luopua kasvattajarahasta kokonaan. Myös alempia summia voidaan sopia kuin mitä säännöt määrittävät. Korkeampia summia kuin mitä kilpailusäännöt määräävät EI tarvitse maksaa, tosin jos seurat sopivat tästä yhteisymmärryksessä, ei liitolla ole mitään sitä vastaan. Sopimuksista pitää ottaa mustaa valkoiselle ja dokumentti säilyttää yhdessä siirtolomakkeen ajan kaksi pelikautta. Kts säilyttämiseen liittyviä vastauksia ylempänä.

K: Milloin kasvattajakorvaus tulee viimeistään maksaa vanhalle seuralle?
V: Kilpailusääntöjen mukaan ennen ensimmäistä ottelua seurassa, mutta kuitenkin tiedostaen, että liitolla on oikeus pyytää uutta seuraa selvittämään rahan maksaminen missä vaiheessa tahansa. Suosittelemme, että kasvattajakorvaus maksetaan aina siirron tekovaiheessa, jotta asia ei pääse unohtumaan.

K: Tarvitseeko kasvattajarahaa maksaa kaikista siirtyvistä junioripelaajista?
V: Ei. Korvauksen määräytyminen on kiinni monesta asiasta. Esim. D-F kausina pelatut juniorikaudet eivät kerrytä kasvattajakorvausta tai kun pelaaja siirtyy sarjapaikan siirron yhteydessä. Tarkat määräykset löytyvät kilpailusäännöistä, niihin kannattaa tutustua huolella.

K: Pelaaja on pitänyt välivuoden (ei lisenssiä, ei pelattuja otteluita viime kaudella) Tarvitseeko hänestä silti maksaa kasvattajaraha?
V: Kilpailusääntöjen mukaan kasvattajakorvausta ei ole maksettava jos kysymyksessä on uusi tai siihen rinnastettava pelaaja. (kilp.sään §54)

K: Onko se sääntö poistunut, jossa mainittiin, että kasvattajarahan maksuvelvollisuus säilyy jopa seuraavalle kaudelle asti?
V: Kyllä. Tilannetta selkiytettiin poistamalla yhden kauden mukainen kasvattajaraha. Ts, kasvattajarahaa saa vasta kun junioripelaajalla on vähintään kaksi A-C juniorikautta. Kasvattajaraha siis nollaantuu aina jokaisen siirron myötä.

K: Vanha seura on eronnut Salibandyliitosta edellisen kauden päätteeksi. Tarvitseeko tällaisen seuran pelaajasta maksaa kasvattajarahaa?
V: Kyllä tarvitsee. Kilpailusäännöissä on listattu erinäisiä syitä jolloin kasvattajarahaa ei tarvitse maksaa. Tämä ei kuitenkaan ole yksi niistä.

Paluu sivun alkuun.

Vapaaseen siirtoaikaan liittyvät kysymykset

K: Mikä on ns. vapaa siirto?
V: Vapaa siirto pelikaudella 2017-18 tarkoittaa aikaa 1.6.-30.6.2017 jolloin pelaaja voi siirtyä uuteen seuraan ilman vanhan seuran suostumusta. Tämän jälkeen Palvelusivustolla vaaditaan vanhan seuran sähköinen hyväksyntä. Velvoitteet pitää olla hoidettu vanhaa seuraa kohtaan myös "vapaalla siirtoajalla".

K: Onko vapaa siirtoaika sama kuin ilmainen siirtoaika?
V: Ei ole. Kaikista siirroista tulee maksaa kirjaamismaksu Salibandyliitolle. Järjestelmä antaa automaattisesti maksutiedot prosessin loppuvaiheessa. Samoin kasvattajarahakorvaukseen liittyvät säännöt pätevät myös vapaalla siirtoajalla. Lisätietoja: kts. kirjaamismaksuihin liittyviä kysymyksiä tai kasvattajarahaan liittyviä kysymyksiä.

K: Voiko vanha seura estää siirtymiseni vapaalla siirtoajalla?
V: Kyllä voi, jos sinulla on hoitamattomia velvoitteita, esim. palauttamattomia varusteita tai maksamattomia kausimaksuja, tms. Jo kertaalleen hyväksytty siirto voidaan milloin tahansa "vetää pois" liiton toimesta ja ottaa uudelleen käsittelyyn, jolloin vanhan seuran suostumusta edellytetään.

K: Edellä olevaan liittyen: Olen seuran edustaja ja eräs pelaaja on meille velkaa. Nyt hänestä on tehty siirto (vapaalla siirtoajalla). Miten estämme siirron?
V: Palvelusivustolla on toiminto, joka mahdollistaa kiisto-ilmoituksen tekemisen suoraan siirtolistalta. Voit myös toimittaa liittoon kirjallisen lisäselvityksen osoitteeseen pelaajasiirrot@floorball.fi Kerro kenestä pelaajasta on kyse ja erittele tarkasti siirron estävät seikat. Jos ilmoitat useamman pelaajan, niin jokaisen hoitamattomat velvoitteet tulee eritellä erikseen. Liitto tiedustelee näitä tarkennuksia jokatapauksessa huomattuaan kiistetyn pelaajasiirron, joten säästäthän kaikkien osapuolten aikaa toimittamalla tiedot omatoimisesti. Muistathan myös, että kiisto pitää tehdä kilpailusääntöjen määräämässä aikaikkunassa eli kuukauden kuluessa siitä kun siirto on hyväksytty.

K: Voinko ilmoittaa näitä "rästi-ilmoituksia" etukäteen? Siis ennen kuin siirto on tehty?
V: Valitettavasti ei, mutta nyt Palvelusivustolla on helppoa seurata seurasta pois liikkuvia pelaajia. Mikäli huomaat tällaisen pelaajan siirtyvien joukossa, toimi kuten edellä on ohjeistettu.

K: Vapaa siirtoaika oli ja meni, ja nyt en onnistu saamaan vanhan seuran suostumusta siirtooni. Olen juniori-ikäinen, ja säännöissä mainitaan että "Erityisen painavasta syystä liitto voi hyväksyä juniori-ikäisen pelaajan siirron myös ilman vanhan seuran suostumusta". Mitä tämä tarkoittaa?
V: Tämä on viimeinen oljenkorsi mikäli vapaan siirtoajan jälkeen junioripelaajan siirrosta syntyy epäselvyyksiä uuden ja vanhan seuran kesken. Mikäli todella on niin, ettei vanhan seuran suostumusta syystä tai toisesta saada, ja siirtyvä pelaaja on juniori-ikäinen, tulee toimia seuraavasti: Aloita siirtoprosessi Palvelusivustolla normaalisti. Välittömästi tämän jälkeen toimita liittoon (pelaajasiirrot@floorball.fi) uuden seuran ja pelaajan kirjallinen, vapaamuotoinen selvitys siitä, miksi vanhan seuran suostumus puuttuu. Kyseessä on tällöin riitatapaus ja edustusoikeus ratkaistaan valiokuntakäsittelyssä. Käsittelyn kestoa ja lopputulosta on mahdotonta tietää etukäteen. Aikuispelaajalla vastaavaa "oljenkortta" ei ole.

K: Montako kertaa sama pelaaja saa siirtyä vapaalla siirtoajalla?
V: Yhden kerran.

Paluu sivun alkuun.

Seuran sisäisiin siirtoihin liittyviä kysymyksiä

K: Mikä on seuran sisäinen siirto?
V: Nimensä mukaisesti pelaajasiirto saman organisaation joukkueesta A joukkueeseen B. Seuran sisäisiä siirtoja tarvitaan silloin kun samalla seuralla on useampi joukkue, ja pelaajia halutaan liikuttaa näiden välillä. Esimerkiksi siirretään pelaaja edustusjoukkueesta (esim. M1div) seuran kakkosjoukkueeseen (esim. M3div). Huom: Junioripelaajilla on oikeus pelata ilman siirtoa juniorisarjoja kuten Kilpailusäännöt §48 määräävät. Huomaa kuitenkin, että juniori saa edustaa vain yhtä seuransa aikuisjoukkuetta.

K: Palvelusivustolla ei pysty jostain syystä tekemään seuran sisäistä siirtoa!?
V: Seuran sisäiset siirrot avataan Palvelusivustolla vasta ensimmäisen liiton alaisen sarjapelin jälkeen (yleensä elokuun lopulla). Tällä toimenpiteellä ehkäistään täysin tarpeettomat sisäiset siirrot.

K: Mistä tiedän missä joukkueessa minulla on edustusoikeus?
V: Edustusoikeus määrittyy siihen joukkueeseen jossa pelaat ensimmäisen virallisen liiton alaisen ottelun. Myös Suomen Cup luetaan kuuluvaksi tähän, mutta sen sijaan harjoitusottelut ei.

K: Miten seuran sisäinen siirto tehdään uudessa järjestelmässä?
V: Siirtoprosessin alussa valitaan onko kyseessä tavallinen siirto vai seuran sisäinen. Valitse sisäinen ja etene ruudun ohjeiden mukaan. Vanhan seuran hyväksyntävaihetta ei ole, koska seura pysyy samana.

K: Pelaajamme pelasi viime kaudella seuran kakkosjoukkueessa ja nyt hän pelaisi ykkösjoukkueessa. Tarvitaanko seuran sisäinen siirto?
V: Ei tarvita, mikäli pelaaja ei ole ehtinyt pelata liiton pelejä kaudella 2016-17. Edustusoikeus määrittyy kauden alussa siihen seuran joukkueeseen, jossa pelaaja kauden aloittaa. Kun pelaaja on pelannut yhdenkin liiton pelin kaudella 2016-17 esim. ykkösjoukkueessa ja hän haluaisi siirtyä kakkosjoukkueeseen -> pelaajasiirto tarvitaan (seuran sisäinen siirto).

K: Päteekö 7:n vuorokauden karenssisääntö myös seuran sisäisissä siirroissa?
V: Kyllä. Pelaaja ei siirtohakemuksen jättämisen jälkeen / karenssin aikana saa edustaa kumpaakaan joukkuetta.

K: Mitkä ovat seuran sisäisten siirtojen kirjaamismaksut?
V: 31.8. asti normaalisti 30 euroa / aikuinen ja 15 euroa / juniori-ikäinen pelaaja. 1.9. lähtien taksat ovat alla olevan taulukon mukaiset:

Seuran sisäiset siirrot 29.8.2015 lähtien (per pelaaja): 

  • Aikuisten sarjoihin 50 euroa
  • Nuorten SM-sarjaan tai A-C -junioreihin 30 euroa
  • D-E -junioreihin 10 euroa
  • F–junioreihin 0 euroa

Paluu sivun alkuun.

Muut kysymykset liittyen pelaajasiirtoihin

K: Missä siirtolistaa voi seurata?
V: Hyväksyttyjen siirtojen listat löytyvät floorball.fi sivustolta, edustusoikeuksien / pelaajasiirtojen alta. Tässä tarkka linkki. Listaus-sivulla vaihtoehtoja on kaksi: Vapaan siirtoajan ja "normaalin" siirtoajan listaukset. Molemmat listaukset päivittyvät automaattisesti useamman kerran vuorokaudessa.

K: Mistä saan pelaajasiirtohakemuksen kaavakkeen? Entä voinko käyttää edellisten kausien kaavakkeita tai tehdä kokonaan vapaamuotoisen hakemuksen?
V: Mitään "blankkoja" kaavakkeita ei nykyisen järjestelmän aikana enää ole. Tee pelaajasiirto -sivulta pääset sähköiseen palveluun, jossa koko paletti hoidetaan. Toisin sanoen kaikki siirrot tehdään nykyään Palvelusivustolla. Mitään muita omatekemiä virityksiä ei käsitellä.

K: Mihin sääntöihin pelaajasiirtoasiat perustuvat?
V: Kulloinkin voimassa oleviin Salibandyliiton Kilpailusääntöihin ja Pelaajasiirtomääräyksiin.

K: Tarvitaanko alaikäisen pelaajan (arkistoitavaan) siirtopaperiin vanhemman (tai holhoojan) allekirjoitus?
V: Kyllä, ehdottomasti.

K: Voiko esim. valmentaja tai toiminnanjohtaja allekirjoittaa pelaajan puolesta?
V: Ei voi. Ainoastaan täysi-ikäinen pelaaja itse tai alaikäisen pelaajan laillinen holhooja.

K: Voiko vanha seura estää siirtymiseni vapaan siirtoajan jälkeen?
V: Seuran ei tarvitse hyväksyä mitään siirtoa vapaan siirtoajan jälkeen. Erittäin pakottavista syistä liitto voi hyväksyä juniori-ikäisen pelaajan siirtymisen ilman vanhan seuran suostumusta. Tällaisista tapauksista tulee tehdä tarkat selvityspyynnöt liittoon. Junioripelaajan riita-asian ratkaisee liiton juniorivaliokunta. Kts. aiemmat vastaukset.

K: Miksi vanhasta hyvästä siirtojärjestelmästä luovuttiin, eli siitä kun kirjaamismaksut tehtiin ilman viitenumeroa ja kaavakekin oli saatavilla "blankkona" versiona?
V: Tätä käytäntöä ei ole ollut moneen vuoteen emmekä näe paluuta vanhaan mahdollisena, monestakin eri syystä.

K: Miksi siirroissa on ärsyttävä 7 vrk karenssi? Miksi siirto ei astu voimaan heti? Eikö liitossa ehditä nopeammin käsittelemään hakemuksia?
V: Liiton käsittelynopeus ei liity karenssiin millään tapaa, varsinkaan kun prosessi on käytännössä katsoen automaattinen. Karenssi on asetettu, jotta pelaajasiirtoja tekemällä ei voitaisi hakea kohtuutonta hyötyä, esim. siirtelemällä pelaajia jopa saman päivän aikana seurasta toiseen.

K: Pelaaja on siirtymässä ulkomaille. Täytetäänkö sama pelaajasiirtohakemus?
V: Ei. Ulkoimaille siirtyviä pelaajia varten on olemassa oma siirtomenettely, oma siirtokaavake ja siirtoaika. Katso lisäohjeet tästä.

K: Pelaaja siirtyi ulkomailta Suomeen ja teimme kansainvälisen siirtohakemuksen. Pitääkö meidän tehdä vielä kotimainenkin siirtohakemus jotta edustusoikeus on virallinen?
V: Ei tarvitse. Kv-siirron jälkeen edustusoikeus määrittyy lunastamalla lisenssi uuteen kotimaiseen seuraan.

K: Siirtoni hyväksyttiin aikaa sitten (nimeni oli jo siirtolistalla) mutta sitten saimme liitosta postia jossa kerrottiin että "siirtohakemus on hylätty liiton jälkitarkistuksessa". Eihän näin voi tehdä kun sen jo kertalleen ehditte hyväksyä!?
V: Mikäli liitossa havaitaan virheitä jälkeenpäin, on liitolla oikeus hylätä mikä tahansa siirtohakemus. Väärien tietojen antamisesta voidaan myös määrätä rangaistus. Tämä perustuu Kilpailusääntöjen pykälään 53.

K: Onko sarjapaikan siirron myötä siirtyneillä pelaajilla joitain erityissääntöjä?
V: Kyllä. Sarjapaikan siirron mukana siirtynyt pelaaja ei saa siirtyä uuteen seuraan ennen 1.11. Tämä on määritelty Kilpailusäännöissä §29. Sarjapaikkojen mukana liikkuneet pelaajat näkyvät siirtolistoilla kuten muutkin siirtyvät pelaajat.

K: Kenelle voin antaa palautetta siirtojärjestelmästä?
V: Liiton järjestelmävastaavalle tai kilpailupäällikölle. Voit käyttää myös palautekaavaketta, jolloin viestisi ohjataan oikealle henkilölle.

Siirtoihin liittyvät kyselyt liiton palvelunumeroon 0400-529017 (ma-pe klo 9.30-16) tai sähköpostilla pelaajasiirrot@floorball.fi Tiedusteluja voi tehdä myös Salibandyliiton Facebookissa yksityisviestein. Sähköpostilla ja FB:ssä vain kiireettömät tiedustelut.

Paluu sivun alkuun.